Smart Tourism Technologies for the Fruition of the Territories: The Portals for Alternative Touristic Hospitality The recent definition of Smart Tourism Technologies (STT) shows the wide range of technological applications in the touristic sector (websites, social media, augmented reality, blogs) that contribute to the innovation of both promotion and tourist enjoyment strategies of the territories. The case study focuses on the diffusion in Italy of three types of alternative tourist hospitality (WWOOF, WorkAway, Couchsurfing). Using a quantitative analysis methodology, it evaluates, on one hand, access to the relevant websites by potential Italian users and, on the other hand, the regional distribution of struc- tures and hosts. A comparison on the European scale highlights both the diffusion of these types of hospitality and tourist experience disseminated via the web and a possible correlation with the digital performances and competitiveness of the various countries. A qualitative-quantitative in-depth study of Liguria allows us to highlight some margins of error in the data. Multi-scale comparisons and detailed analyses aim to help to understand the role of STT: from a communicative and promotional point of view, are they useful in promoting those territories which are still far from the big flows of tourism?

La recente definizione di Smart Tourism Technologies (STT) indica l’ampio ventaglio di applicazioni tecnologiche in ambito turistico (siti web, social media, realtà aumentata, blogs) che contribuiscono a innovare le strategie di promozione e fruizione turistica dei territori. Il caso di studio si concentra sulla diffusione in Italia di tre tipologie di ospitalità turistica alternativa (WWOOF, WorkAway, Couchsurfing). Mediante una metodologia di analisi quantitativa valuta, da un lato, l’accesso ai relativi siti web da parte dei potenziali utenti italiani e, dall’altro, la distribuzione regionale delle strutture e persone ospitanti. Un confronto alla scala europea permette di evidenziare sia la diffusione di queste tipologie di ospitalità ed esperienza turistica divulgate attraverso il web sia una eventuale correlazione con le prestazioni e la competitività digitale dei vari Paesi. Un approfondimento di tipo quali-quantitativo sulla Liguria consente di evidenziare alcuni margini di errore nei dati. I confronti e approfondimenti multiscalari mirano a contribuire alla comprensione del ruolo svolto dalle STT nel far «emergere» o meno, a livello comunicativo e promozionale, territori ancora periferici rispetto ai flussi turistici tradizionali e consolidati.

Smart tourism technologies per la fruizione dei territori:i portali per l’ospitalità turistica alternativa

Antonella Primi;
2019-01-01

Abstract

Smart Tourism Technologies for the Fruition of the Territories: The Portals for Alternative Touristic Hospitality The recent definition of Smart Tourism Technologies (STT) shows the wide range of technological applications in the touristic sector (websites, social media, augmented reality, blogs) that contribute to the innovation of both promotion and tourist enjoyment strategies of the territories. The case study focuses on the diffusion in Italy of three types of alternative tourist hospitality (WWOOF, WorkAway, Couchsurfing). Using a quantitative analysis methodology, it evaluates, on one hand, access to the relevant websites by potential Italian users and, on the other hand, the regional distribution of struc- tures and hosts. A comparison on the European scale highlights both the diffusion of these types of hospitality and tourist experience disseminated via the web and a possible correlation with the digital performances and competitiveness of the various countries. A qualitative-quantitative in-depth study of Liguria allows us to highlight some margins of error in the data. Multi-scale comparisons and detailed analyses aim to help to understand the role of STT: from a communicative and promotional point of view, are they useful in promoting those territories which are still far from the big flows of tourism?
2019
La recente definizione di Smart Tourism Technologies (STT) indica l’ampio ventaglio di applicazioni tecnologiche in ambito turistico (siti web, social media, realtà aumentata, blogs) che contribuiscono a innovare le strategie di promozione e fruizione turistica dei territori. Il caso di studio si concentra sulla diffusione in Italia di tre tipologie di ospitalità turistica alternativa (WWOOF, WorkAway, Couchsurfing). Mediante una metodologia di analisi quantitativa valuta, da un lato, l’accesso ai relativi siti web da parte dei potenziali utenti italiani e, dall’altro, la distribuzione regionale delle strutture e persone ospitanti. Un confronto alla scala europea permette di evidenziare sia la diffusione di queste tipologie di ospitalità ed esperienza turistica divulgate attraverso il web sia una eventuale correlazione con le prestazioni e la competitività digitale dei vari Paesi. Un approfondimento di tipo quali-quantitativo sulla Liguria consente di evidenziare alcuni margini di errore nei dati. I confronti e approfondimenti multiscalari mirano a contribuire alla comprensione del ruolo svolto dalle STT nel far «emergere» o meno, a livello comunicativo e promozionale, territori ancora periferici rispetto ai flussi turistici tradizionali e consolidati.
Smart tourism technologies pour l’exploitation des territoires : les portails de l’hospitalité touristique alternative La récente définition de Smart Tourism Technologies (STT) montre le large éventail d’applications technologiques dans le secteur touristique (sites web, médias sociaux, réalité augmentée, blogs) qui contribuent à l’innovation des stratégies de promotion et de l’exploitation touristique des territoires. L’étude de cas porte sur la diffusion en Italie de trois types d’ho- spitalité touristique alternative (WWOOF, WorkAway, Couchsurfing). À l’aide d’une méthodologie d’analyse quantitative, elle évalue, d’une part, l’accès de potentiels utilisateurs italiens aux sites web pertinents et, d’autre part, la répartition régionale des structures et des personnes hébergeant. Une comparaison à l’échelle européenne met en évidence à la fois la diffusion de ces types d’hôtellerie et de l’expérience touristique diffusée via le web et une corrélation possible avec les perfor- mances numériques et la compétitivité de différents pays. Une étude qualitative et quantitative approfondie de la Ligurie nous permet de mettre en évidence certaines marges d’erreur dans les données. Les comparaisons et les études approfondies multi-échelles visent à comprendre si, d’un point de vue communicatif et promotionnel, les STT peuvent être réellement utiles à mettre en valeur des territoires encore aux marges de flux touristiques traditionnels et consolidés.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/979506
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