The article focuses on educational inequalities, discussing the contribution of social and evaluative research in this domain, both on the analytical and on the design level. After introducing the National Evaluation System (SNV) in Italy, it briefly outlines the complex interplay between school and social inequalities, underlying the persistence of old inequalities and the arising of new ones in the contemporary society. Then, equity and inequality in education are analyzed using the Capability approach, examining the role of school in fostering capabilities’ development and in reducing educational inequalities; a focus is on the shift to the competences and skills approach, a challenge for teachers and educational system’s stakeholders. Lastly, is discussed the role of SNV in reducing educational inequalities and, in particular, the contribution of the sociologists. Firstly, considering their theoretical and methodological competences to analyze social inequalities; secondly, as experts of participative techniques fostering stakeholders’ involvement, aiming to a reflexive and proactive use of evaluation.

L’articolo tratta il tema delle disuguaglianze educative, discutendo il contributo della ricerca sociale e valutativa sul piano sia analitico, sia propositivo. Dopo aver introdotto il Sistema Nazionale di Valutazione (SNV) in Italia, si delinea il complesso rapporto fra scuola e disuguaglianze sociali, evidenziando l’intreccio di vecchie e nuove iniquità nella società contemporanea. Il rapporto fra scuola, equità e disuguaglianze è analizzato attraverso l’approccio delle Capability: si discute il ruolo della scuola nel favorire processi di capacit-azione e nel ridurre le disuguaglianze educative, anche alla luce della certificazione delle competenze, sfida per insegnanti e stakeholder del sistema educativo. Infine, si indaga il ruolo di SNV nel ridurre le disuguaglianze sociali, con focus sul contributo del sociologo a tal fine: in prima istanza, sull’utilizzo delle sue competenze nell’analisi delle disuguaglianze e, in seconda istanza, come esperto nelle tecniche partecipative che possono favorire il coinvolgimento degli stakeholder, finalizzato a una concezione riflessiva e propositiva della valutazione

Scuola e disuguaglianze: apprendere dalla valutazione?

Mauro Palumbo;Valeria Pandolfini
2019-01-01

Abstract

The article focuses on educational inequalities, discussing the contribution of social and evaluative research in this domain, both on the analytical and on the design level. After introducing the National Evaluation System (SNV) in Italy, it briefly outlines the complex interplay between school and social inequalities, underlying the persistence of old inequalities and the arising of new ones in the contemporary society. Then, equity and inequality in education are analyzed using the Capability approach, examining the role of school in fostering capabilities’ development and in reducing educational inequalities; a focus is on the shift to the competences and skills approach, a challenge for teachers and educational system’s stakeholders. Lastly, is discussed the role of SNV in reducing educational inequalities and, in particular, the contribution of the sociologists. Firstly, considering their theoretical and methodological competences to analyze social inequalities; secondly, as experts of participative techniques fostering stakeholders’ involvement, aiming to a reflexive and proactive use of evaluation.
2019
L’articolo tratta il tema delle disuguaglianze educative, discutendo il contributo della ricerca sociale e valutativa sul piano sia analitico, sia propositivo. Dopo aver introdotto il Sistema Nazionale di Valutazione (SNV) in Italia, si delinea il complesso rapporto fra scuola e disuguaglianze sociali, evidenziando l’intreccio di vecchie e nuove iniquità nella società contemporanea. Il rapporto fra scuola, equità e disuguaglianze è analizzato attraverso l’approccio delle Capability: si discute il ruolo della scuola nel favorire processi di capacit-azione e nel ridurre le disuguaglianze educative, anche alla luce della certificazione delle competenze, sfida per insegnanti e stakeholder del sistema educativo. Infine, si indaga il ruolo di SNV nel ridurre le disuguaglianze sociali, con focus sul contributo del sociologo a tal fine: in prima istanza, sull’utilizzo delle sue competenze nell’analisi delle disuguaglianze e, in seconda istanza, come esperto nelle tecniche partecipative che possono favorire il coinvolgimento degli stakeholder, finalizzato a una concezione riflessiva e propositiva della valutazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2019 Palumbo-Pandolfini AIS Journal.pdf

accesso chiuso

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 4.95 MB
Formato Adobe PDF
4.95 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/947999
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact