This paper aims to investigate the contribution of the theological-canonical thought of the great canonist Bishop of Lugano (from 1986 until his death on 1 March 1995) on the post-conciliar magisterium in matrimonial matters. In order to understand the scope of the Ticinese canonist’s contribution to the post-conciliar theological thought on marriage, we start from his conception of canon law to reach theological reflection on the institution of marriage, carried out through a historical-juridical analysis of the principle of inseparability between contract and sacrament

Il presente contributo si propone di indagare l’apporto del pensiero teologico-canonistico del grande vescovo di Lugano (dal 1986 sino alla sua morte avvenuta il 1 marzo 1995) sul magistero post-conciliare in materia matrimoniale. Per poter comprendere la portata del contributo del canonista ticinese al pensiero teologico post-conciliare sul matrimonio, si parte dalla sua concezione del diritto canonico per giungere alla riflessione teologica sull’istituto matrimoniale, svolta attraverso un’analisi storico-giuridica del principio dell’inseparabilità fra contratto e sacramento.

Gratia perficit, non destruit naturam. A proposito del pensiero di Eugenio Corecco in materia matrimoniale

Daniela Tarantino
2019-01-01

Abstract

This paper aims to investigate the contribution of the theological-canonical thought of the great canonist Bishop of Lugano (from 1986 until his death on 1 March 1995) on the post-conciliar magisterium in matrimonial matters. In order to understand the scope of the Ticinese canonist’s contribution to the post-conciliar theological thought on marriage, we start from his conception of canon law to reach theological reflection on the institution of marriage, carried out through a historical-juridical analysis of the principle of inseparability between contract and sacrament
2019
Il presente contributo si propone di indagare l’apporto del pensiero teologico-canonistico del grande vescovo di Lugano (dal 1986 sino alla sua morte avvenuta il 1 marzo 1995) sul magistero post-conciliare in materia matrimoniale. Per poter comprendere la portata del contributo del canonista ticinese al pensiero teologico post-conciliare sul matrimonio, si parte dalla sua concezione del diritto canonico per giungere alla riflessione teologica sull’istituto matrimoniale, svolta attraverso un’analisi storico-giuridica del principio dell’inseparabilità fra contratto e sacramento.
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