In 1957, shortly before founding in Cosio d’Arroscia the Situationist International, Asger Jorn bought two ruins surrounded by brambles above Albissola Marina with the intention of living there. Transformed and modeled for almost twenty years, the two buildings and the garden reflect the idea of imaginist synthesis of the arts that the Danish artist always pursued: a place where painting and sculpture are founding elements of the architecture, in a perfect harmony between from and content.
Nel 1957, poco prima di fondare a Cosio d’Arroscia l’Internazionale Situazionista, Asger Jorn comprò due ruderi circondati da rovi sulle alture di Albissola Marina, per andarvi ad abitare. Trasformati e modellati per quasi vent’anni, i due edifici e il giardino rispecchiano l’idea di sintesi immaginista delle arti che l’artista danese ha sempre perseguito: un luogo in cui pittura e scultura sono elementi fondanti l’architettura, in una perfetta coincidenza tra forma e contenuto.
Casa Jorn, sintesi immaginista delle arti
Davide Servente
2018-01-01
Abstract
In 1957, shortly before founding in Cosio d’Arroscia the Situationist International, Asger Jorn bought two ruins surrounded by brambles above Albissola Marina with the intention of living there. Transformed and modeled for almost twenty years, the two buildings and the garden reflect the idea of imaginist synthesis of the arts that the Danish artist always pursued: a place where painting and sculpture are founding elements of the architecture, in a perfect harmony between from and content.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
FirenzeArchitettura2018-2 pp90-95 (Servente).pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in versione editoriale
Dimensione
1.31 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.31 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.