The text illustrates that the epistemological debate on pedagogy, even within the italian context, aims at clarifying the scientific identity of this knowledge. Since the pedagogy is a human science, its research has to consider every aspect of human being and humanity. Its epistemological strength is the condition through which pedagogy can relate to other sciences. This is the premise so that relationships intra-, inter- and trans-disciplinary can establish.
Il testo illustra come il dibattito epistemologico sulla pedagogia, anche all’interno del contesto italiano, abbia inteso chiarire l’identità scientifica di questo sapere. Poiché la pedagogia è una scienza rivolta allo studio sull’uomo, la sua ricerca deve poter considerare ogni aspetto che riguardi l’umano e l’umanità. Proprio la sua solidità epistemologica è la condizione attraverso la quale la pedagogia può porsi in relazione con le altre scienze. Questo è il presupposto affinché possano istituirsi rapporti intra-, inter- e transdisciplinari.
Verso una transcientificità della ricerca pedagogica
LEVRERO, PAOLO
2017-01-01
Abstract
The text illustrates that the epistemological debate on pedagogy, even within the italian context, aims at clarifying the scientific identity of this knowledge. Since the pedagogy is a human science, its research has to consider every aspect of human being and humanity. Its epistemological strength is the condition through which pedagogy can relate to other sciences. This is the premise so that relationships intra-, inter- and trans-disciplinary can establish.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.