This essay wants to analyze the rhetorical value of the perspective representation in the audiovisual realizations. Particularly, it will investigate the "sovrasenso effects" made possible by the use of the perspective as language of communication. The research is part of a broader range of studies regarding drawing as a communication language, which develop both in disciplinary scope, both in the theoretical and critical scope for audiovisual design.
L’oggetto del presente saggio è l’analisi della valenza retorica della rappresentazione prospettica nell’elaborazione dell’audiovisivo. In particolare, si intende indagare gli effetti di “sovrasenso” resi possibili dall’uso della “visione” prospettica come linguaggio di comunicazione, modello di rappresentazione conformativo che innesca e produce significati, orienta e disorienta lo sguardo dell’osservatore. La ricerca si inserisce in un ampio repertorio di studi sul disegno come linguaggio di comunicazione, sviluppati sia in ambito disciplinare, sia nell’ambito teorico-critico dell’audiovisivo.
La prospettiva come forma retorica nel prodotto audiovisivo contemporaneo
Enrica Bistagnino
2016-01-01
Abstract
This essay wants to analyze the rhetorical value of the perspective representation in the audiovisual realizations. Particularly, it will investigate the "sovrasenso effects" made possible by the use of the perspective as language of communication. The research is part of a broader range of studies regarding drawing as a communication language, which develop both in disciplinary scope, both in the theoretical and critical scope for audiovisual design.File | Dimensione | Formato | |
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