The essay focuses on the National Evaluation System, discussing about its possible effects on the school community’s subjects and on the governance of the educational system. After critically reviewing the concept of social equity in relation to education, the paper presents three different «logics» of the National Evaluation System, underlying for each of them the possible unforeseen and unintended effects. The aim is to consider whether and under what conditions such evaluation system could increase social equity and reduce social inequalities or could reproduce or even intensify them. The authors outline some perverse effects linked to its implementation, in particular related to the typically bureaucratic formal adaptation to the assessment requirements by teachers and headmasters. On the other hand, the use of the evaluation as a leverage for improving the active participation of school stakeholders could pave the way that leads from school evaluation to school improvement
Il saggio focalizza l'attenzione sul Sistema Nazionale di Valutazione, discutendo i suoi possibili impatti sugli attori della comunità scolastica e sulla governance del sistema educativo. Dopo aver esaminato criticamente il concetto di equità sociale in ambito educativo, l'articolo presenta tre diversi «logiche» del Sistema Nazionale di Valutazione, sottolineando per ciascuna di esse i possibili effetti imprevisti e indesiderati. L'obiettivo è considerare se e a quali condizioni tale sistema di valutazione possa incrementare l'equità sociale e ridurre le disuguaglianze sociali o, piuttosto, riprodurle o addirittura intensificarle. Gli autori delineano alcuni effetti perversi della sua attuazione, in particolare legati al burocratico adeguamento formale ai requisiti di valutazione da parte di insegnanti e dirigenti scolastici. Dall'altra parte, l'uso della valutazione come leva per migliorare la partecipazione attiva degli operatori scolastici potrebbe aprire la strada che conduce dalla valutazione al miglioramento della scuola.
Effetti perversi della valutazione ed equità sociale. Riflessioni sul Sistema Nazionale di Valutazione
PALUMBO, MAURO;PANDOLFINI, VALERIA SILVIA
2016-01-01
Abstract
The essay focuses on the National Evaluation System, discussing about its possible effects on the school community’s subjects and on the governance of the educational system. After critically reviewing the concept of social equity in relation to education, the paper presents three different «logics» of the National Evaluation System, underlying for each of them the possible unforeseen and unintended effects. The aim is to consider whether and under what conditions such evaluation system could increase social equity and reduce social inequalities or could reproduce or even intensify them. The authors outline some perverse effects linked to its implementation, in particular related to the typically bureaucratic formal adaptation to the assessment requirements by teachers and headmasters. On the other hand, the use of the evaluation as a leverage for improving the active participation of school stakeholders could pave the way that leads from school evaluation to school improvementFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016 Palumbo Pandolfini_StudiSocio.pdf
accesso chiuso
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Documento in versione editoriale
Dimensione
368.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
368.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.