CLIL can play an important role in enhancing multilingualism and international mobility. In order to efficiently integrate language and content in the learning process, multilingualism should not be conceived as using the foreign language as a vehicular tool rather by establishing a sound relationship between language and the typical discipline discourse(s) and genre(s). Such approach would imply the ability to work on content in several languages and across cultures (pluriculturalism). Currently, however, CLIL teaching is still mainly adopting a structuralist conception of language, which is a limited one as compared to the long-term goals of the CLIL methodology. It is the authors’s opinion that shifting CLIL teaching towards a genre-based approach could offer a virtuous development of the methodology and promote a truly integrated content-language framework within a ‘different’ language-culture that takes into account the socio-pragmatic aspects of communication in any text. Not to mention that it would represent a better match with the glottodidactic references of the CEFR that have been a shared European standard since 2000. By proposing textuality in its specific identity (genres), which includes communicative factors linked to the addressed audience, one immediately presents discourse as an affordance: a special form with peculiar features that affords and favours a particular kind of communication over others through a language-culture shaped by and shaping a specific community otherwise inaccessible. The essay presents and discusses a case study (CLIL course 2021): a teacher-training course in which the concept of gender played a central role in introducing and guiding into CLIL methodology. In particular, it is intended to reflect on both the positive potential and the critical issues that emerged from adopting a genre-based approach in order to address some of the implications, between advantages and disadvantages as emerged in the case study or those that can be expected in preparing teachers for CLIL methodology.

Il CLIL può giocare un ruolo importante nella valorizzazione del plurilinguismo e della mobilità internazionale. Nell’ottica d’integrare lingua e contenuto nel percorso di apprendimento, la dimensione del plurilinguismo non si limita all’uso veicolare della lingua straniera rispetto a una disciplina, ma implica la capacità di lavorare su un contenuto in più lingue e a cavallo tra culture (pluriculturalismo). Permane, tuttavia, nella pratica didattica CLIL una concezione strutturalista della lingua, limitata rispetto agli obiettivi di lungo termine della metodologia. È convinzione di chi scrive che declinare la didattica CLIL basata sul genere costituisca uno sviluppo virtuoso della metodologia che può farsi davvero integrata e predisporsi a sviluppare un approccio socio-pragmatico ai contenuti in una lingua-cultura ‘altra’. Senza contare che creerebbe un allineamento ai riferimenti glottodidattici del QCER che dal 2000 rappresentano uno standard europeo condiviso. Proponendo testualità nella loro identità specifica (generi), che include fattori comunicativi legati alla audience cui sono rivolte, si presenta immediatamente il discorso come affordance (qui intesa come forma scritta che consente o favorisce, in base a proprie caratteristiche specifiche, un certo tipo di comunicazione e non altre) in cui una lingua-cultura è in coabitazione con una precisa comunità e presuppone meccanismi socio-pragmatici di disambiguazione che sarebbero altrimenti non accessibili. Il saggio presenta e discute un’esperienza di formazione rivolta a personale docente (corso CLIL 2021), nella quale il concetto di genere ha giocato un ruolo centrale nel presentare e guidare alla metodologia CLIL. In particolare, si intende riflettere sul potenziale e sulle criticità emerse adottando un genre-based approach per affrontare alcune implicazioni, tra potenziale e limiti, emerse o prevedibili nella preparazione degli/delle insegnanti alla metodologia CLIL.

Il genere testuale come motore del plurilinguismo nel CLIL​

Laura Santini;Simone Torsani
2024-01-01

Abstract

CLIL can play an important role in enhancing multilingualism and international mobility. In order to efficiently integrate language and content in the learning process, multilingualism should not be conceived as using the foreign language as a vehicular tool rather by establishing a sound relationship between language and the typical discipline discourse(s) and genre(s). Such approach would imply the ability to work on content in several languages and across cultures (pluriculturalism). Currently, however, CLIL teaching is still mainly adopting a structuralist conception of language, which is a limited one as compared to the long-term goals of the CLIL methodology. It is the authors’s opinion that shifting CLIL teaching towards a genre-based approach could offer a virtuous development of the methodology and promote a truly integrated content-language framework within a ‘different’ language-culture that takes into account the socio-pragmatic aspects of communication in any text. Not to mention that it would represent a better match with the glottodidactic references of the CEFR that have been a shared European standard since 2000. By proposing textuality in its specific identity (genres), which includes communicative factors linked to the addressed audience, one immediately presents discourse as an affordance: a special form with peculiar features that affords and favours a particular kind of communication over others through a language-culture shaped by and shaping a specific community otherwise inaccessible. The essay presents and discusses a case study (CLIL course 2021): a teacher-training course in which the concept of gender played a central role in introducing and guiding into CLIL methodology. In particular, it is intended to reflect on both the positive potential and the critical issues that emerged from adopting a genre-based approach in order to address some of the implications, between advantages and disadvantages as emerged in the case study or those that can be expected in preparing teachers for CLIL methodology.
2024
Il CLIL può giocare un ruolo importante nella valorizzazione del plurilinguismo e della mobilità internazionale. Nell’ottica d’integrare lingua e contenuto nel percorso di apprendimento, la dimensione del plurilinguismo non si limita all’uso veicolare della lingua straniera rispetto a una disciplina, ma implica la capacità di lavorare su un contenuto in più lingue e a cavallo tra culture (pluriculturalismo). Permane, tuttavia, nella pratica didattica CLIL una concezione strutturalista della lingua, limitata rispetto agli obiettivi di lungo termine della metodologia. È convinzione di chi scrive che declinare la didattica CLIL basata sul genere costituisca uno sviluppo virtuoso della metodologia che può farsi davvero integrata e predisporsi a sviluppare un approccio socio-pragmatico ai contenuti in una lingua-cultura ‘altra’. Senza contare che creerebbe un allineamento ai riferimenti glottodidattici del QCER che dal 2000 rappresentano uno standard europeo condiviso. Proponendo testualità nella loro identità specifica (generi), che include fattori comunicativi legati alla audience cui sono rivolte, si presenta immediatamente il discorso come affordance (qui intesa come forma scritta che consente o favorisce, in base a proprie caratteristiche specifiche, un certo tipo di comunicazione e non altre) in cui una lingua-cultura è in coabitazione con una precisa comunità e presuppone meccanismi socio-pragmatici di disambiguazione che sarebbero altrimenti non accessibili. Il saggio presenta e discute un’esperienza di formazione rivolta a personale docente (corso CLIL 2021), nella quale il concetto di genere ha giocato un ruolo centrale nel presentare e guidare alla metodologia CLIL. In particolare, si intende riflettere sul potenziale e sulle criticità emerse adottando un genre-based approach per affrontare alcune implicazioni, tra potenziale e limiti, emerse o prevedibili nella preparazione degli/delle insegnanti alla metodologia CLIL.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) kann eine wichtige Rolle bei der Förderung von Mehrsprachigkeit und internationaler Mobilität spielen. Im Hinblick auf die Integration von Sprache und Inhalt im Lernprozess beschränkt sich die Dimension der Mehrsprachigkeit nicht auf den Gebrauch der Fremdsprache in einem Fach, sondern impliziert die Fähigkeit, Inhalte sprach- und kulturübergreifend zu bearbeiten (Plurikulturalität). In der CLIL-Unterrichtspraxis bleibt jedoch eine strukturalistische Auffassung von Sprache bestehen, die sich in Bezug auf die langfristigen Ziele der Methodik als begrenzt erweist. Wir sind der Überzeugung, dass die Umstellung des CLIL-Unterrichts auf einen gattungsbasierten Ansatz eine positive Entwicklung der Methodik bedeuten würde und einen wirklich integrierten inhaltlich-sprachlichen Rahmen innerhalb einer „anderen“ Sprachkultur fördern könnte, der die sozio-pragmatischen Aspekte der Kommunikation in jedem Text berücksichtigt – abgesehen davon, dass damit eine Angleichung an die glottodidaktischen Referenzen des CEFR (Common European Framework of Reference for Languages), die seit 2000 einen gemeinsamen europäischen Standard darstellen, geschaffen würde. Indem man die Textualität in ihrer spezifischen Identität (Gattungen) vorschlägt, sodass sie kommunikative Faktoren einschließt, die mit dem Publikum, an das sie gerichtet sind, zusammenhängen, stellt man den Diskurs unmittelbar als affordance dar. Darunter versteht man eine schriftliche Form, die eine bestimmte Art der Kommunikation ermöglicht und gegenüber anderen begünstigt, und zwar durch eine Sprachkultur, die von einer spezifischen, ansonsten unzugänglichen Gemeinschaft geformt wird und diese prägt. Im Aufsatz wird eine Fallstudie (CLIL-Kurs 2021) präsentiert und diskutiert. Es handelt sich um einen Lehrerfortbildungskurs, in dem das Konzept von „Gattung“ eine zentrale Rolle bei der Einführung und Hinführung zur CLIL-Methodik gespielt hat. Insbesondere soll sowohl auf das positive Potenzial als auch auf kritische Fragen, die sich bei der Anwendung eines genrebasierten Ansatzes ergeben haben, eingegangen werden, um über einige Implikationen bzw. Vor- und Nachteile, die diese Fallstudie aufgewiesen hat oder die bei der Vorbereitung von Lehrkräften auf die CLIL-Methodik zu erwarten sind, zu reflektieren.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/1176555
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