The section of CP (Chronicon Paschale) about the emperors Theodosius II (408-450 AD) and Marcianus (450-457 AD) does not show a direct dependence on, but a complex relationship with Malalas’ book 14: sometimes they are identical, sometimes close, sometimes very different. The present research shows some clues which point to a new hypothesis about the relationship Malalas/CP: a different-from-Malalas intermediary between Eustathius and the CP, in the section which ultimately draws on Priscus of Panion (CP, pp. 587-594 Dindorf). My hypothesis runs somewhat like this: Malalas’ narrative flow stops to be chronologically ordered exactly in book 14; the CP spots the change via a concise chronicle and is able to gain a better source than Malalas: either Eustathius himself, or an intermediary with good Priscan material, perhaps closer to the original Priscus as regards wording and, possibly, in common with John of Antioch.

A differenza della 'communis opinio', l'articolo mostra la difficoltà di una diretta dipendenza di Chronicon Paschale da Malalas per quanto riguarda la sezione sugli imperatori Teodosio II (408-450) e Marciano (450-457), come pure la complessità dei rapporti tra Malalas, Eustazio, Chronicon Paschale e Prisco; da ultimo, si avanza l'ipotesi che la fonte di materiale priscano in tale sezioni del Chronicon Paschale sia migliore e più vicina al testo originale di Prisco, anche nella forma. Si discute di una possibile fonte in comune con Giovanni di Antiochia.

Priscus of Panion, John Malalas and the Chronicon Paschale (CP): a Complex Relationship

Pia Carolla
2016-01-01

Abstract

The section of CP (Chronicon Paschale) about the emperors Theodosius II (408-450 AD) and Marcianus (450-457 AD) does not show a direct dependence on, but a complex relationship with Malalas’ book 14: sometimes they are identical, sometimes close, sometimes very different. The present research shows some clues which point to a new hypothesis about the relationship Malalas/CP: a different-from-Malalas intermediary between Eustathius and the CP, in the section which ultimately draws on Priscus of Panion (CP, pp. 587-594 Dindorf). My hypothesis runs somewhat like this: Malalas’ narrative flow stops to be chronologically ordered exactly in book 14; the CP spots the change via a concise chronicle and is able to gain a better source than Malalas: either Eustathius himself, or an intermediary with good Priscan material, perhaps closer to the original Priscus as regards wording and, possibly, in common with John of Antioch.
2016
A differenza della 'communis opinio', l'articolo mostra la difficoltà di una diretta dipendenza di Chronicon Paschale da Malalas per quanto riguarda la sezione sugli imperatori Teodosio II (408-450) e Marciano (450-457), come pure la complessità dei rapporti tra Malalas, Eustazio, Chronicon Paschale e Prisco; da ultimo, si avanza l'ipotesi che la fonte di materiale priscano in tale sezioni del Chronicon Paschale sia migliore e più vicina al testo originale di Prisco, anche nella forma. Si discute di una possibile fonte in comune con Giovanni di Antiochia.
978-615-5371-68-4
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