This dissertation investigates EU State aid law applicable to the airline industry so as to ascertain its effectiveness in dealing with market shocks and environmental challenges. By looking at the case-law and Commission’s practice on State aid awarded to the aviation sector during the pandemic, the research inquires whether the EU State aid policy needs to be adjusted in order to minimize distortions within the EU internal market and to ensure that public spending is consistent with the long-term environmental objectives of the European Union. First, the relevant international and EU legal framework is assessed (Part I) and then a database of decisions and rulings on pandemic-related aid to the airline industry is displayed (Part II). The lessons learned from this study are then further elaborated as to explore future trends in EU State aid law enforcement and litigation (Conclusions).
La tesi analizza la disciplina europea sugli aiuti di Stato applicabile al settore del trasporto aereo per verificarne l'efficacia nell'affrontare gli shock di mercato e le sfide ambientali. Attraverso l'esame della giurisprudenza e della prassi della Commissione in materia di aiuti di Stato concessi al settore dell'aviazione durante la pandemia, la ricerca indaga se la politica dell'UE in materia di aiuti di Stato debba essere modificata per ridurre al minimo le distorsioni nel mercato interno dell'UE e per garantire che la spesa pubblica sia coerente con gli obiettivi ambientali a lungo termine dell'Unione europea. In primo luogo, viene valutato il quadro giuridico internazionale e dell'UE (Parte I), quindi viene presentato un database di decisioni e sentenze sugli aiuti al settore aereo legati alla pandemia (Parte II). Tale analisi consente poi di esplorare le tendenze future dell'enforcement e del contenzioso in materia di aiuti di Stato (Conclusioni).
State aid law as applied to the airline industry: pandemic crisis and long-term perspectives
BARBANO, MARIO
2024-06-26
Abstract
This dissertation investigates EU State aid law applicable to the airline industry so as to ascertain its effectiveness in dealing with market shocks and environmental challenges. By looking at the case-law and Commission’s practice on State aid awarded to the aviation sector during the pandemic, the research inquires whether the EU State aid policy needs to be adjusted in order to minimize distortions within the EU internal market and to ensure that public spending is consistent with the long-term environmental objectives of the European Union. First, the relevant international and EU legal framework is assessed (Part I) and then a database of decisions and rulings on pandemic-related aid to the airline industry is displayed (Part II). The lessons learned from this study are then further elaborated as to explore future trends in EU State aid law enforcement and litigation (Conclusions).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phdunige_3928994.pdf
accesso aperto
Descrizione: Tesi di dottorato
Tipologia:
Tesi di dottorato
Dimensione
2.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.62 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.