This article highlights how the philological contributions are fundamental in studying the Escuela de Salamanca, not only for the reconstruction of the thought of its authors, but also to clarify the continuity and/or discontinuity between the First and the Second Scholasticism, i.e. between Middle Age and Modern Age. Furthermore, the article also gives an overview of the manuscripts containing the reportationes of the students who attended the lectures of the Salamancan theologians, that are stored at European archives and libraries in Portugal, Italy and England. Finally, the article mentions a number of manuscripts containing the reportationes of some Masters of the School, not debated to date (mss. 1043, 1044, 1045 Angelica Library, Rome) and only recently studied by the author.

L’articolo, oltre ad evidenziare come il contributo della filologia nello studio della Escuela de Salamanca sia fondamentale non solo nella ricostruzione del pensiero dei diversi autori che ne fecero parte, bensì anche per chiarire la continuità e/o la discontinuità fra la prima e la seconda Escolastica, ossia fra Medioevo e Età Moderna, fa una panoramica dei manuscriti, che contengono le reportationes degli alunni che assistettero alle lezioni dei teologi della Escuela, conservati nei fondi degli archivi e biblioteche europee (Portogallo, Italia, Inghilterra). In particolare, poi, si sofferma su alcuni manoscritti che contengono le reportationes di alcuni Maestri della Escuela sino ad oggi non segnalati dagli studiosi (mss. 1043, 1044, 1045, Biblioteca Angelica, Roma) e solo di recente studiati dall’autrice.

Fuentes manuscritas de la Escuela de Salamanca y su difusión internacional

LANGELLA, SIMONA
2015-01-01

Abstract

This article highlights how the philological contributions are fundamental in studying the Escuela de Salamanca, not only for the reconstruction of the thought of its authors, but also to clarify the continuity and/or discontinuity between the First and the Second Scholasticism, i.e. between Middle Age and Modern Age. Furthermore, the article also gives an overview of the manuscripts containing the reportationes of the students who attended the lectures of the Salamancan theologians, that are stored at European archives and libraries in Portugal, Italy and England. Finally, the article mentions a number of manuscripts containing the reportationes of some Masters of the School, not debated to date (mss. 1043, 1044, 1045 Angelica Library, Rome) and only recently studied by the author.
2015
L’articolo, oltre ad evidenziare come il contributo della filologia nello studio della Escuela de Salamanca sia fondamentale non solo nella ricostruzione del pensiero dei diversi autori che ne fecero parte, bensì anche per chiarire la continuità e/o la discontinuità fra la prima e la seconda Escolastica, ossia fra Medioevo e Età Moderna, fa una panoramica dei manuscriti, che contengono le reportationes degli alunni che assistettero alle lezioni dei teologi della Escuela, conservati nei fondi degli archivi e biblioteche europee (Portogallo, Italia, Inghilterra). In particolare, poi, si sofferma su alcuni manoscritti che contengono le reportationes di alcuni Maestri della Escuela sino ad oggi non segnalati dagli studiosi (mss. 1043, 1044, 1045, Biblioteca Angelica, Roma) e solo di recente studiati dall’autrice.
El artículo, además de poner en evidencia cómo las aportaciones filológicas en el estudio de la Escuela de Salamanca sean fundamentales no solo en la reconstrucción del pensamiento de los autores que hicieron parte de esta, sino también para aclarar la continuidad y/o de la discontinuidad entre la primera y la Segunda Escolástica, es decir entre el Medioevo y la Edad Moderna, hace una panorámica de los manuscritos, que contienen las reportationes de los alumnos que asistieron a las lecciones de estos teólogos, conservados en los fondos de los archivos y bibliotecas europeos (Portugal, Italia, Inglaterra). En particular, además, señala unos manuscritos que contienen las reportaciones de algunos Maestros de la Escuela hasta hoy no señalados (mss. 1043, 1044, 1045, Biblioteca Angelica, Roma) y solo de reciente estudiados por la autora.
978-84-9012-569-4
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/859976
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact