The thought of the philosopher Nicholas of Autrecourt (1295/99-1369) addressed topics such as knowledge, nature and partly theology. In this study, these issues are observed from a point of view that thematises beauty and discursive modes. The argumentative and non-demonstrative attitude of Nicholas of Autrecourt allows for the identification of a rhetorical style that constitutes the conceptual field of beauty: the nuances of rhetorical origin concern the fields of nature, discourse, the creation of the work and the civitas, in the context of a thought in which a foundational tension is always present, although it is proposed on a rhetorical rather than metaphysical basis. A foundational tension that not only concerns the individual subject, but also opens up to an 'intersubjective' horizon.
Il pensiero del filosofo Nicola di Autrecourt (1295/99-1369) si è rivolto su temi quali la conoscenza, la natura e in parte la teologia. In questo studio tali argomenti sono osservati da un punto di vista che tematizza la bellezza e le modalità discorsive. L’atteggiamento argomentativo e non dimostrativo di Nicola di Autrecourt consente di individuare uno stile retorico che costituisce il campo concettuale della bellezza: le sfumature di origine retorica riguardano gli ambiti della natura, del discorso, della creazione dell’opera e della civitas, nel contesto di un pensiero in cui è sempre presente una tensione fondativa, sebbene essa sia proposta su basi non metafisiche, bensì retoriche. Una tensione fondativa che non solo riguarda il singolo soggetto, ma si apre altresì a un orizzonte ‘intersoggettivo’.
Bellezza retorica. Un percorso tematico in Nicola di Autrecourt
Amalia Salvestrini
2021-01-01
Abstract
The thought of the philosopher Nicholas of Autrecourt (1295/99-1369) addressed topics such as knowledge, nature and partly theology. In this study, these issues are observed from a point of view that thematises beauty and discursive modes. The argumentative and non-demonstrative attitude of Nicholas of Autrecourt allows for the identification of a rhetorical style that constitutes the conceptual field of beauty: the nuances of rhetorical origin concern the fields of nature, discourse, the creation of the work and the civitas, in the context of a thought in which a foundational tension is always present, although it is proposed on a rhetorical rather than metaphysical basis. A foundational tension that not only concerns the individual subject, but also opens up to an 'intersubjective' horizon.File | Dimensione | Formato | |
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