Is magic the ancestral form of science? Is it genuinely different from religion? And is religion just an organized form of superstition? Those whose though has grown in the shadow of the teachings of James Frazer, the renowned Scottish scholar, are generally inclined to answer “yes”. However, upon a closer look, the notion of “superstition” reveals its intimate relation- ship with that of “symbol” and this discovery unravels ahead of us the existence of a trail of thought that, from Cicero to Wittgenstein, leads us to a deeper understanding of the mean- ing of “superstition”, “religion”, “magic” and of their mutual relationship.

La magia è una forma ancestrale di scienza? È genuinamente differente dalla religione? E la religione è solo una forma organizzata di superstizione? Coloro il cui pensiero è cresciuto all’ombra degli insegnamenti di James Frazer, il rinomato studioso scozzese, sono generalmente inclini a rispondere “sì”. Tuttavia, a un esame più at- tento, la nozione di “superstizione” rivela la sua relazione intima con quella di “simbolo”, e questa scoperta svela di fronte a noi un cammino di pensiero che, da Cicerone a Wittgenstein, ci conduce a una comprensione più profonda del significato di “superstizione”, “religione”, “magia” e delle loro mutue relazioni.

Il simbolo superstite. J. Frazer e L. Wittgenstein

Arsena A
2015-01-01

Abstract

Is magic the ancestral form of science? Is it genuinely different from religion? And is religion just an organized form of superstition? Those whose though has grown in the shadow of the teachings of James Frazer, the renowned Scottish scholar, are generally inclined to answer “yes”. However, upon a closer look, the notion of “superstition” reveals its intimate relation- ship with that of “symbol” and this discovery unravels ahead of us the existence of a trail of thought that, from Cicero to Wittgenstein, leads us to a deeper understanding of the mean- ing of “superstition”, “religion”, “magic” and of their mutual relationship.
2015
La magia è una forma ancestrale di scienza? È genuinamente differente dalla religione? E la religione è solo una forma organizzata di superstizione? Coloro il cui pensiero è cresciuto all’ombra degli insegnamenti di James Frazer, il rinomato studioso scozzese, sono generalmente inclini a rispondere “sì”. Tuttavia, a un esame più at- tento, la nozione di “superstizione” rivela la sua relazione intima con quella di “simbolo”, e questa scoperta svela di fronte a noi un cammino di pensiero che, da Cicerone a Wittgenstein, ci conduce a una comprensione più profonda del significato di “superstizione”, “religione”, “magia” e delle loro mutue relazioni.
978-88-6975-052-6
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/1091572
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