The specific purpose of this research is the experimentation in the classroom of the use of corpora with Italian-speaking students who learn the Serbian language. To this end, the following questions have been identified, to which we have tried to give comprehensive answers during the course of the work. 1. "Are students interested and motivated to undertake this type of teaching?" 2. "What are the linguistic topics in learning the Serbian language as LS / L2 that can be addressed through the use of corpora?" 3. "Can the corpus-based methodology give short-term or long-term positive results?" 4. "What are the advantages of the corpus-based methodology compared to traditional media and other digital tools (Web)?" Corpus-based methodology experimentation was carried out in contact with students of the University of Turin during the 2017-2018 and 2018-2019 academic years. To better subject the data obtained to an objective analysis, some control groups were created consisting of students from other Italian universities who followed the Serbian and Croatian language lessons held by teachers in traditional form. The students compiled tests identical to those of their colleagues from Turin and both groups were allowed to use every research tool, traditional and digital, made available to them. By comparing the results of the two groups, it was easy to deduce which are the most suitable means to deal with each linguistic topic and which subjects require an exclusive use of the corpora or are in any case more difficult if conventional tools are used. In this way, the actual usefulness of corpora in the teaching of Serbian as LS / L2 will be at the center of an assessment together with the effectiveness of the tested methodology, which does not exclude traditional means but aims to be integrative.

Scopo specifico di questa ricerca è la sperimentazione in classe dell’uso dei corpora con gli studenti italofoni che apprendono la lingua serba. A tal fine sono state individuate le seguenti domande, alle quali si è cercato di dare risposte esaurienti nel corso del lavoro. 1. «Gli studenti sono interessati e motivati a intraprendere questo tipo di didattica?» 2. «Quali sono gli argomenti linguistici nell’apprendimento della lingua serba come LS/L2 che si possono affrontare tramite l’uso dei corpora?» 3. «La metodologia corpus-based sperimentata può dare risultati positivi a breve o a lungo termine?» 4. «Quali sono i vantaggi della metodologia corpus-based rispetto ai mezzi tradizionali e agli altri strumenti digitali (Web)?» È stata effettuata sperimentazione in classe della metodologia corpus-based a contatto degli studenti dell’Università di Torino durante gli anni accademici 2017-2018 e 2018-2019. Per meglio sottoporre i dati ottenuti a un’analisi oggettiva sono stati creati alcuni gruppi di controllo composti da studenti di altre università italiane che hanno seguito le lezioni di lingua serba e croata tenute dai docenti in forma tradizionale. Gli studenti hanno compilato test identici a quelli dei loro colleghi torinesi e a entrambi i gruppi è stato permesso di utilizzare ogni strumento di ricerca, tradizionale e digitale, messo a loro disposizione. Confrontando i risultati dei due gruppi si è potuto facilmente dedurre quali sono i mezzi più adatti per trattare ogni argomento linguistico e quali invece gli argomenti che richiedono un uso esclusivo dei corpora o che comunque risultano più difficoltosi qualora ci si avvalga di strumenti convenzionali. In questo modo l’effettiva utilità dei corpora nella didattica del serbo come LS/L2 potrà essere al centro di una valutazione insieme all’efficacia della metodologia sperimentata che, come si è visto, non esclude i mezzi tradizionali ma mira a essere integrativa.

L’uso dei corpora nell’insegnamento di Lingua serba e croata come lingua straniera

PERISIC, OLJA
2020-02-24

Abstract

The specific purpose of this research is the experimentation in the classroom of the use of corpora with Italian-speaking students who learn the Serbian language. To this end, the following questions have been identified, to which we have tried to give comprehensive answers during the course of the work. 1. "Are students interested and motivated to undertake this type of teaching?" 2. "What are the linguistic topics in learning the Serbian language as LS / L2 that can be addressed through the use of corpora?" 3. "Can the corpus-based methodology give short-term or long-term positive results?" 4. "What are the advantages of the corpus-based methodology compared to traditional media and other digital tools (Web)?" Corpus-based methodology experimentation was carried out in contact with students of the University of Turin during the 2017-2018 and 2018-2019 academic years. To better subject the data obtained to an objective analysis, some control groups were created consisting of students from other Italian universities who followed the Serbian and Croatian language lessons held by teachers in traditional form. The students compiled tests identical to those of their colleagues from Turin and both groups were allowed to use every research tool, traditional and digital, made available to them. By comparing the results of the two groups, it was easy to deduce which are the most suitable means to deal with each linguistic topic and which subjects require an exclusive use of the corpora or are in any case more difficult if conventional tools are used. In this way, the actual usefulness of corpora in the teaching of Serbian as LS / L2 will be at the center of an assessment together with the effectiveness of the tested methodology, which does not exclude traditional means but aims to be integrative.
24-feb-2020
Scopo specifico di questa ricerca è la sperimentazione in classe dell’uso dei corpora con gli studenti italofoni che apprendono la lingua serba. A tal fine sono state individuate le seguenti domande, alle quali si è cercato di dare risposte esaurienti nel corso del lavoro. 1. «Gli studenti sono interessati e motivati a intraprendere questo tipo di didattica?» 2. «Quali sono gli argomenti linguistici nell’apprendimento della lingua serba come LS/L2 che si possono affrontare tramite l’uso dei corpora?» 3. «La metodologia corpus-based sperimentata può dare risultati positivi a breve o a lungo termine?» 4. «Quali sono i vantaggi della metodologia corpus-based rispetto ai mezzi tradizionali e agli altri strumenti digitali (Web)?» È stata effettuata sperimentazione in classe della metodologia corpus-based a contatto degli studenti dell’Università di Torino durante gli anni accademici 2017-2018 e 2018-2019. Per meglio sottoporre i dati ottenuti a un’analisi oggettiva sono stati creati alcuni gruppi di controllo composti da studenti di altre università italiane che hanno seguito le lezioni di lingua serba e croata tenute dai docenti in forma tradizionale. Gli studenti hanno compilato test identici a quelli dei loro colleghi torinesi e a entrambi i gruppi è stato permesso di utilizzare ogni strumento di ricerca, tradizionale e digitale, messo a loro disposizione. Confrontando i risultati dei due gruppi si è potuto facilmente dedurre quali sono i mezzi più adatti per trattare ogni argomento linguistico e quali invece gli argomenti che richiedono un uso esclusivo dei corpora o che comunque risultano più difficoltosi qualora ci si avvalga di strumenti convenzionali. In questo modo l’effettiva utilità dei corpora nella didattica del serbo come LS/L2 potrà essere al centro di una valutazione insieme all’efficacia della metodologia sperimentata che, come si è visto, non esclude i mezzi tradizionali ma mira a essere integrativa.
corpus linguistics, DDL, Serbian language LS/L2, didactics
linguistica dei corpora, DDL, lingua serba LS/L2, didattica
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/998034
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