If one of the tasks of literature is to allow us to relate oneself with the irreducibility between the self and the other from the self, then there are texts that perhaps more than others become educational places where, through textuality, it is possible to practice and experience an authentic otherness. This is an important lesson in the global, interconnected society where the risk is to lose or barter the authenticity and the confidentiality of the relationships with an overexposure of self sometimes alienating for the benefit of a transient I like. In this sense, Natalia Ginzburg’s Family Lexicon, with the autobiographical account of her childhood and adolescence, teaches that every family nucleus, like a microcosm, lives in a semantic universe and in a cloud of words that constitutes the heart of the intimacy of the oikos, the house, where parenting is exercised as narrativity which can't always be translated into the virtual dimension.
Se uno dei compiti della letteratura è quello di permettere di relazionarci con l’irriducibilità del sé e dell’altro da sé, allora vi sono dei testi che forse più di altri diventano luoghi educativi dove, attraverso la testualità, è possibile esercitare e vivere un’autentica alterità. Si tratta di una lezione importante nella società globale e interconnessa dove il rischio è quello di smarrire o barattare l’autenticità e anche la riservatezza delle relazioni con una sovraesposizione di sé talvolta alienante a beneficio di un I like transitorio. In questo senso Lessico Famigliare di Natalia Ginzburg, con il racconto autobiografico della sua infanzia e della sua adolescenza, insegna che ogni nucleo famigliare, come un microcosmo, vive in un universo semantico e in una nuvola di parole che costituiscono il cuore dell’intimità dell’oikos, della casa, dove si esercita la genitorialità come narratività non sempre traducibile nella dimensione virtuale.
Relazionalità e alterità digitale: l'inaspettato contributo della letteratura
Arsena A
2020-01-01
Abstract
If one of the tasks of literature is to allow us to relate oneself with the irreducibility between the self and the other from the self, then there are texts that perhaps more than others become educational places where, through textuality, it is possible to practice and experience an authentic otherness. This is an important lesson in the global, interconnected society where the risk is to lose or barter the authenticity and the confidentiality of the relationships with an overexposure of self sometimes alienating for the benefit of a transient I like. In this sense, Natalia Ginzburg’s Family Lexicon, with the autobiographical account of her childhood and adolescence, teaches that every family nucleus, like a microcosm, lives in a semantic universe and in a cloud of words that constitutes the heart of the intimacy of the oikos, the house, where parenting is exercised as narrativity which can't always be translated into the virtual dimension.File | Dimensione | Formato | |
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